4 JENIS TERAPI MATI PUCUK UNTUK LELAKI

4 JENIS TERAPI MATI PUCUK UNTUK LELAKI


Mati pucuk adalah sebuah keadaan mengganggu untuk para lelaki. Lelaki dari segala usia berkemungkinan untuk mengalami gangguan seksual satu ini. Ciri paling kelihatan dan dapat dirasakan adalah zakar yang sukar tegang walau telah dirangsang. Ada mati pucuk berat dan ini biasanya dicetuskan oleh adanya penyakit jantung dan diabetes. Mati pucuk dikatakan berat apabila seorang lelaki telah mengalaminya lebih dari 3 bulan.



Idaman seluruh wanita adalah lelaki yang maskulin dan mempunyai kelelakian yang tangguh, apalagi di atas katil. Tapi ada juga lelaki-lelaki maskulin yang rupanya mempunyai gangguan dalam memenuhi keperluan seksual. Boleh jadi ini disebabkan oleh pengeluaran hormon testosteron yang menurun dan ini disebabkan oleh:

    Kesan ubat-ubatan tertentu, khususnya ubat penyakit kronik.
    Faktor genetik atau keturunan.
    Faktor usia.

Hanya saja, adakah cara untuk mengetahui sama ada seorang lelaki mengalami mati pucuk atau tidak? Apa tanda-tanda umum yang kiranya dapat menjadi hal untuk mewaspadainya? Berikut gejala mati pucuk pada lelaki:

    Diliputi rasa stres , bahkan kemurungan . Motivasi pun kelihatan berkurang dari dirinya.
    Mengalami keguguran rambut.
    Mengalami gangguan semasa tidur.
    Penurunan ghairah seksual.
    Tak dapat menumpukan dengan mudah.
    Berat badan mudah naik dan tubuh menjadi lebih gemuk.
    Berkurangnya kepadatan tulang yang artinya berisiko tinggi pereputan tulang / osteoporosis .

Bila ada dua atau lebih gejala yang dialami atau kelihatan, seorang lelaki disyaki mengalami kekurangan hormon. Tapi tetap saja, gejala yang paling utama adalah hasrat untuk berhubungan intim menjadi berkurang. Inilah ciri paling berpengaruh terhadap hidup seorang lelaki. Kerana itulah, penting untuk mula mempertimbangkan merawat masalah mati pucuk, seperti yang akan dibincangkan ini.


1. Terapi Testosteron

Terapi yang kini tengah popular dan juga banyak dipercayai pesakit mati pucuk adalah terapi testosteron. Terapi ini pada dasarnya boleh digunakan untuk rawatan gangguan kesihatan seksual lain juga. Para pesakit ejakulasi pra-matang pun mampu diatasi dengan melakukan terapi semacam ini.





Terapi testosteron telah terbukti ampuh dan berkesan kerana banyak lelaki sudah merasakan hasilnya. Kejantanan mereka yang tadinya sempat hilang, setelah menempuh terapi ini menjadi kembali lagi. Kabar baiknya lagi adalah mereka merasakan libido yang berkobar dan lebih peka dalam bertindak balas terhadap rangsangan seksual. Tak hanya itu, keuntungan lain adalah mereka punya kemampuan lebih untuk membuat ereksi berlangsung lebih lama.

Para lelaki juga boleh melirik dan cuba terapi testosteron kerana selain mengatasi masalah mati pucuk, masih ada khasiat lain. Di bawah ini berbagai manfaat lain yang ditawarkan oleh kaedah terapi testosteron untuk lelaki-lelaki:

Membantu meningkatkan daya ingat serta kepekatan. Kalau tadinya seorang lelaki menjadi mudah lupa dan sukar menumpukan perhatian gara-gara masalah mati pucuk, terapi ini sangat membantu. Dengan terapi testosteron, gejala-gejala mati pucuk tersebut bakal dapat diatasi secara semula jadi.

Meningkatkan jisim otot. Para lelaki pasti mendambakan tubuh seksi dan maskulin supaya para wanita tertarik. Penampilan fizikal juga akan diperbaiki dan dipertingkatkan dengan terapi testosteron. Massa otot yang bertambah akan membuat tubuh lelaki menjadi lebih berisi dan menarik. Otot-otot yang biasanya digilai para wanita pun akan dapat dimiliki.

Menjaga kepadatan tulang. Terapi ini pun sangat boleh dipercayai untuk mengembalikan dan menjaga kepadatan tulang. Berkurangnya kepadatan tulang boleh berbahaya kerana ini sama dengan pereputan tulang. Bila tulang kurang padat, sekalinya mengalami kemalangan akan menjadikan tulang gampang patah. Keadaan ini akan dikurangkan dengan bantuan terapi testosteron tersebut

Untuk memperoleh segala manfaat tersebut, memang para lelaki yang menempuh terapi ini kudu tambahan bersabar. Cukup lama untuk dapat merasakan manfaat dari terapi ini. Bahkan suntikan hormon testosteron pun harus dilakukan berkala supaya organ seks dapat normal kembali.

Hal lain yang patut untuk jadi bahan pertimbangan adalah soal harganya. Bayaran untuk terapi ini jelas tidaklah murah dan cukup menguras kantong. Maka itu, para lelaki digalakkan untuk menjaga pola hidup benar ketika melakukan terapi testosteron. Baik fizikal mahupun mental, kedua-duanya harus tetap terjaga secara benar dan sihat selama proses terapi. Cara untuk melakukan hal tersebut adalah dengan:

    Melakukan relaksasi secara rutin, seperti meditasi, supaya tubuh serta fikiran terjamin tenang.
    Melaksanakan fikiran positif sehingga jauh dari rasa kebimbangan dan kecemasan berlebihan.
    Menjalani tips diet sehat nan seimbang dan sihat.
    Berehat dan mendapatkan kualiti tidur sehari paling tidak 8 jam.
    Aktif bergerak, iaitu dengan melakukan sukan ringan.
    Tidak memandu pada jangka masa yang lama, khususnya di jalan raya.
    Menjauhi dadah.
    Tidak minum minuman keras.
    Tidak membiasakan tidur terlalu malam atau berjaga.
    Menjauhi tabiat merokok; akan berhenti bila mempunyai kebiasaan ini.



Kesan-kesan sampingan Terapi Testosteron

Walau manfaat yang ditawarkan oleh terapi testosteron pelbagai, tetap saja ada kesan sampingan yang perlu diketahui. Terapi testosteron memang berkesan dan sangat berguna dalam memulihkan serta meningkatkan daya hidup lelaki. Namun keberkesanannya rata-rata dapat dirasakan justru oleh para lelaki muda.

Tapi selain itu, risiko merawat masalah mati pucuk ini juga penting untuk berhati-hati, seperti berikut ini:

    Gangguan pada pernafasan sewaktu tidur di malam hari.   
    Berisiko diserang penyakit jantung kerana adanya pengeluaran sel darah merah yang meningkat.
    Berisiko diserang kanser prostat.
    Pengeluaran sperma boleh menurun kerana pengecilan buah zakar.
    Pembesaran berlaku pada bahagian payudara lelaki.
    Tumbuh jerawat dan gangguan kulit lain.


2. Yocon

Rawatan mati pucuk yang biasanya akan ditetapkan adalah Yocon atau sebut saja dengan Yohimbin hidroklorik. Ubat ini asalnya adalah daripada kulit kayu, jenis kayu yang digunakan adalah pohon yohimbe dari Afrika. Ubat ini sangat baik untuk mengatasi mati pucuk pada lelaki meski pesakit baru boleh melihat hasilnya hingga 8 minggu.




Yohimbe sendiri adalah sejenis pohon yang hanya akan dapat dijumpai di Afrika Barat. Selain di Afrika Barat, negara lain di mana pokok ini tumbuh adalah di Gabon, Congo, Cameroon dan Nigeria. Kerana di dalamnya terkandung alkaloid, maka sudah pasti ada banyak manfaat yang ditawarkan oleh ubat ini. Namun tetap saja akan muncul kesan sampingan untuk berhati-hati, yakni:


    Mudah tersinggung atau cepat marah.
    Senang sakit kepala .
    Perut terasa mual.

Ubat ini masuk dalam golongan ubat-ubatan preskripsi, jadi biasanya akan diberikan mengikut resipi rujukan doktor. Ini untuk mengelakkan penggunaan yang tidak sesuai dengan takaran sebenarnya.


3. Alat Vakum

Pernah dengar terapi atau rawatan alat vakum untuk mati pucuk pada lelaki? Alat vakum ini memang khusus dan bukannya yang kita sering pakai untuk bersih-bersih rumah. Lelaki dengan masalah mati pucuk boleh cuba untuk memakai alat vakum yang sesuai dengan penisnya. Pam ini akan mengeluarkan udara melalui tabungnya ke luar. Tabung hampanya itu sendiri diketahui diperbuat daripada plastik.

Darah kemudian akan tertarik ke dalam zakar, maka dari situlah ereksi boleh dihasilkan. Ini kerana adanya tekanan negatif yang berlaku pada ruangan hampa tersebut. Bila ingin menggunakannya, setelah pemakaian boleh terus memakai gelang getah di kawasan pangkal zakar. Ini perlu dilakukan demi mencegah supaya darah tidak keluar dari sana.


http://vescomenspump.com


Menurut Dr. Crenshaw, alat ini sangat menolong dan misalpun ragu bahawa pesakit boleh tegang, alat pam ini perlu digunakan dengan memompanya. Dijanjikan bahawa ereksi boleh diperolehi hanya satu minit selepas penggunaan. Apabila ingin mengelakkan terapi mahal, penyelesaian "terapi" bersama-sama dengan alat ini pun boleh dicuba. Justeru alat ini menjadi penyelamat baik masa mahupun wang anda agar dapat dijimatkan lebih baik. Agar tak muncul luka lebam pada bahagian zakar, lepaskan gelang selepas 20-30 minit.


4. Suntikan

Ubat-ubat suntikan dianjurkan pula oleh doktor pada umumnya dan biasanya pesakit pun akan disyorkan melakukannya sendiri. Papaverin suntikan adalah salah satu contoh ubat suntikan yang boleh digunakan untuk menyembuhkan mati pucuk. Selain itu juga ada Prostin VR atau prostaglandin yang boleh disuntik terus ke bahagian zakar.




Apabila ubat-ubat tersebut disuntik, ereksi akan didapat bahkan boleh sampai 3 jam. Ini kerana pembuluh darah pada zakar mengalami pelebaran sehingga akan memberikan kekayaan kepada ereksi walau sudah ejakulasi. Sepintas memang terdengar mengerikan kerana perlu menyuntik sendiri ubat ke bahagian vital anda. Tapi tenang saja kerana rasa sakit disengat lebah masih jauh lebih mengerikan dan menyakitkan.

Hanya saja, ada perkara penting untuk diketahui oleh para pengguna rawatan semacam ini. Ketika ereksi terjadi lebih dari empat jam oleh kerana suntikan ini, kerosakan kekal pada zakar boleh berlaku. Risikonya tak main-main, tapi selama dos terapi suntikan aman, maka tak ada yang perlu dikhawatirkan.

Misalpun anda mengalami ereksi selama tiga jam lebih, langsung sediakan 30 mg tablet dekongestan dengan kandungan pseudoefedrin. Pembuluh darah akan kembali mengecil oleh kesan ubat tersebut. Zakar pun bakal mengempis berkat bantuan ubat ini. Namun kalau saja tegang tak berhenti juga sesudah mengambil ubat-ubatan yang dianjurkan, langsung ke rumah sakit untuk pengendalian perubatan.


Mulai dari terapi testosteron yang merupakan terapi hormon dengan harga mahal sampai dengan terapi suntikan, alat vakum serta ubat-ubatan preskripsi asal luar boleh dicuba. Ketika semuanya kurang begitu berkesan, implantasi seolah-olah kudu menjadi penyelesaian. Implantasi bukan terapi, melainkan operasi di mana ada alat yang doktor masukkan ke zakar anda agar ereksi tercipta. Jadi, pilihan sentiasa ada di tangan anda untuk masalah menangani masalah mati pucuk.

[ Baca juga: 5 Tanda Lelaki Mati Pucuk ]

0 comments: